کرامت علم
تقدس دانشگاه و کرامت علم، عالم، تعلیم و تعلم
نقش مهم دانشگاه
اعتقاد به نقش و کارکرد تربیتی، فرهنگی و تحول آفرین دانشگاه در جامعه
اعتقاد به هویت اسلامی ایرانی
وفاداری و اعتقاد به فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی و آرمانهای انقلاب اسلامی بر مبنای اندیشههای حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
التزام به چشمانداز دانشگاه و نظام
التزام عملی به چشم انداز دانشگاه و نظام
حقیقتطلبی
آزاداندیشی، حقیقتطلبی و آرمانخواهی
مشارکت جمعی
مشارکت اجتماعی و کار جمعی
شفافیت
شفافیت و صداقت
قانون
اعتقاد به نقش و کارکرد تربیتی، فرهنگی و تحول آفرین دانشگاه در جامعه
شفافیت
شفافیت و صداقت
نظم
نظم و صرفهجویی
چشمانداز ما
اهداف ما
دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشگاهی است؛ انقلابی، جریانساز و تحول آفرین دارای هویت اسلامی و ایرانی و پویا در عرصههای پژوهشی و آموزشی؛ اخلاقی و معرفتی؛
فرهنگی و سیاسی؛ در مسیر پیشرفت ایران و تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی و نیل به جامعه اسلامی
مؤلفههای چهارگانه دانشگاه در افق چشمانداز، ویژگیهای ذیل را خواهند داشت:
الف) فضای عمومی دانشگاه
• قانونمند و کارآمد؛ منطبق با اسناد بالادستی و سند چشمانداز دانشگاه
• محیطی امن، پویا و بانشاط و دارای معماری با هویت اسلامی و ایرانی
• برخوردار از دانش آموختگانی متعهد، مسؤولیتپذیر و اخلاقمدار، عالم و توانا در صنعت
ب) ساختار فرهنگی:
• هماهنگ و هدفمند در سیاستگذارى، برنامهریزى، نظارت و پویا در اجرای برنامه
• مشورتپذیر؛ تأثیرگذار و جریانساز و ایفاگر نقش هدایت، حمایت و نظارت
• برخوردار از تخصص و مهارت لازم و آگاه از نیازها و استعدادهای دانشگاهیان و تحولات فرهنگی سیاسی جامعه
ج) گروه ها و نهادهای علمی، صنفی، فرهنگی و سیاسی
• مجمع روشنگری و مطالبهگری؛ محل خودسازی و امیدبخشی؛ مظهر دغدغهمندی، قانونمندی و عقل جمعی
• معتقد به اندیشه و مبانی اسلام ناب محمدی و پایبند به آرمانهای انقالاب اسلامی و ملتزم به قوانین و اساسنامه مصوب
• نخبهپرور علمی، فرهنگی، سیاسی و زمینهساز نهضت تولید علم
• مستقل و صاحب تحلیل و مواجهه نقادانه با مبانی و رویکردهای جریانهای فکری، فرهنگی،
سیاسی با حفظ مبانی اسلامی و انقلابی
د) نیروی انسانی:
• با نشاط، امیدوار و خودباور؛ پرسشگر و متعهد
• معتقد و پایبند به اندیشه اسلام ناب محمدی، آرمانهای انقلاب اسلامی و اصول اخلاقی برنامه راهبردی فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
• آگاه و دغدغهمند نسبت به تعالی دانشگاه و سرنوشت کشور
• پویا و هدفمند در مسیر آموزش و تحصیل علم و کسب مهارت جهت خدمت به جامعه
• اساتیدی مسوولیتپذیر و فعال در تربیت و پرورش دانشجویان و آشنا با شرایط و نیازهای ایشان و دارای جسارت علمی و کارآفرین
• کارکنانی دارای وجدان کاری، انضباط سازمانی و روحیه خدمتگذاری
میتوان هدف را اینگونه تعریف نمود که، عبارت از نقطهای است که کوششها معطوف به آن میباشد و در
برنامهریزی، هدف نتیجه نهایی برنامه بوده که مقصود برنامه ریز نیل به آن میباشد.
در سلسله مراتب اهداف؛ هدف نهایی، هدفی است که تمام سازمان امکاناتش در راه رسیدن به آن بسیج شده
است و ما در این برنامه، تحقق چشم انداز را هدف نهایی میدانیم.
و هدف کلی، یکی از زیر هدفهای بلافصل هدف نهایی است که به صورت عمدهترین اهداف بخشهای سازمان ظاهر میگردد و ما در این برنامه با توجه تغییرات فراوان محیط، لازم است تا اهداف از زماندار کنیم و فرض کردهایم که اهداف را دو ساله بنویسیم، به عبارتی بازه زمانی بررسی تغییرات محیط و بازنگری برنامه را دو ساله فرض کردهایم.
هدف باید بطور دقیق مطالعه و محاسبه شده و با برنامه ریزی و تدوین فعالیت مرتبط، قابل حصول باشد و میتوان به کمک شاخص هایی میزان تحقق آنرا ارزیابی کرد.
• ایجاد محیط پویا، با نشاط و انگیزاننده از طریق بهبود فضای تربیت بدنی، خاص دختران و خوابگاههای دانشجویی
• تعظیم شعائر اسلامی؛ نماز و امر به معروف و نهی از منکر
• تعمیق بینش، فرهنگ و رفتار اسلامی انقلابی در حیطه عفاف و حجاب و اخلاق مداری
• تقویت توانمندی زیست اجتماعی؛ خردورزی، ارتباط بین فردی
• قانونمندی برنامه ها، اعمال قانون و وحدت رویه بین فعالیتها
• آسیب شناسی و آینده پژوهی جریانات فرهنگی ارزشی دانشگاه
• فعال شدن و برنامه محوری ساختارهای فرهنگی در راستای تحقق چشم انداز فرهنگی
• ایجاد ارتباط مستمر و روشمند با خانواده دانشجویان
• شفافیت و مدیریت بودجههای فرهنگی
• ایجاد زمینه گفتگوی فرهنگی با فعالین دانشجویی
• افزایش توانمندی و کارآمدی ساختار فرهنگی
• بهبود فضای مطلوب فعالیت و تقویت گروههای دانشجویی
• تقویت خردورزی، آزاداندیشی و پاسخگویی در فضای عمومی و علمى
• نهادینهسازی نقش تربیتی استاد
• ترویج سبک زندگی دانشجویی اسلامی ایرانی